
در این کتاب، استراتژی و چگونگی تکوین آن با نگاهی تازه مطرح شده است، نگرشی که علاوه بر شیوة شکل گیری یک
استراتژی اثربخش، ماهیت استراتژی و رابطة بنیادین آن با پارادیم ها را نیز روشن می سازد.
کتاب حاضر در ده فصل به تشریح رویکرد " استراتژی اثربخش " می پردازد و مقد م ة نسبت اً مفصل آن، سوابق و
مفاهیم اساسی دیگر رویکردهای استراتژی را ارائه م ی کند. در پایان هر فصل، محورهایی تحت عنوان " مباحثه و
تحقیق" مطرح شده است ک ه بیشتر برای تأمل خوانندگان و یا "کار گروهی " است. نویسندگان برای تدوین این کتاب
علاوه بربهر هگیری از تجارب علمی و عملی خود، از مراجع و منابع معتبر خارجی نیز سودجسته اند.
استراتژی به شکل امروز خود ، دستاورد پس از جنگ جهانی دوم و حاصل مسیر تحول برنام ه ریزی است . در اوایل
دهة ١٩٦٠ ، وزارت دفاع آمریکا مبا ن ی برنامه ریزی استراتژیک ر ا پایه گذاری کرد و دو سال پس از آن، یکی از استادان
دانشگاه هاروارد، مفهوم استراتژی را به جهان کس ب وکار وارد کر د . در ده ة ١٩٩٠ عصر جدید ر و یکردهای استراتژی
آغاز شد. (G. Hamel) و گری هامل (H. Mintzberg) با نظریات صاحب نظرانی مانند هنری مینتزبرگ
اصولاً استراتژ ی زاییده دو اصل محیط رقابتی و محدودیت منابع اس ت . بدون رقابت، استراتژی امری بی معناست
و هر کجا محیط رقابتی باشد، این رویکرد کارساز است.
در جریان استراتژی رقابتی ، برای دستیابی به یک جایگاه مشخص در بازار در بین رقبا، باید ب ه سه سؤال اساسی
پاسخ داده شود:
الف- چه کسانی مشتریان مورد نظر سازمان هستند؟ (چه کسی)
ب- سازان برای مشتریان مورد نظر، چه کالا و خدماتی را عرضه می کند؟ (چه چیزی)
ج – سازمان چگونه این کالا و خدمات را عرضه می کند؟ (چگونه)
سجاد
جمعه 31 اردیبهشت 1395 ساعت 10:22